Vállalkozó nők és az esélyegyenlőség

2006. február 24-én, 1330-tól került megrendezésre a jászfényszarui Polgármesteri Hivatal nagytermében a "Vállalkozó nők és az esélyegyenlőség - szerepek, konfliktusok, lehetőségek" című konferencia, melyről az alábbiakbvan közlünk rövid összefoglalót. A beszámolót Csapó Ida írta, ezúton is köszönjük munkáját.

A sikeres vállalkozásnak minimum 4-5 öt feltétele van, mondta Soltész Anikó a "Vállalkozó nők és az esélyegyenlőség - szerepek, konfliktusok, lehetőségek" című konferencián Jászfényszarun 2006. február 24-én pénteken koradélután a Polgármesteri hivatal konferenciatermében. Előadása "A vállalkozó nők helyzete, esélyek, egyenlőtlenségek egy kutatás tükrében" címet viselte, és egy Vas megyei kutatás tapasztalatait összegezte. S Soltész Anikó, a SEED Kisvállakozásfejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgatója máris sorolta a feltételeket:

  1. önismeret,
  2. ügyfélismeret,
  3. termékismeret,
  4. hatékony kommunikáció.

A későbbiek során aztán az 5. feltétel is hangsúlyosan szóba került, ami nem más, mint az üzleti tervezés.

A vállalkozónak, így a vállalkozónőnek is ismernie kell önmagát - tudnia kell mire képes, melyek az erényei, mik a hiányosságai. "Az önismeret kockázatcsökkentő tényező" - hangsúlyozta Soltész Anikó.

Elengedhetetlenül fontos az ügyfélismeret, hogy kinek mire van igénye - a mikrovállalkozások esetében kulcstényező az ügyfélgondozás, a személyes kapcsolattartás jelentősége. "Miért vegyem meg, miért AZT vegyem meg?" termékismereti kérdés kapcsán Soltész Anikó emlékeztette a jelenlévőket a "mindent eldöntő pillanatra", amit akkor élünk át, amikor biztosan érezzük, hogy no, most kell megvennünk ezt a terméket, vagy igénybe vennünk az adott szolgáltatást. A vállalkozónőnek ugyanakkor tudnia kell, melyek azok a szavak, amikre az ügyfél "ajtajai" megnyílnak, amire garantáltan bejön egy üzletbe, vagy garantáltan kimegy. A testbeszéd, az arckifejezés, a szemkontaktus vagy annak hiánya az, amivel vonzhatunk, vagy éppel elriasztunk - mondta majd a jelenlévők derültségére be is mutatta milyen az egyes plázaboltok eladóinak "csak be ne gyere!"-arckifejezése. A lényeg a részletekben rejlő ördögökben van - hangsúlyozta. Minden apró momentumra érdemes odafigyelnie egy vállalkozónőnek a saját versenyképessége érdekében!

1 millió 300 ezer vállalkozásból 5-600 ezer a társas vállalkozások száma, a többi egyéni vállalkozó 60%-a működik, azaz életjeleket mutat az APEH, a KSH stb. felé. A mikrovállalkozások jelentős része női vállalkozás, és ők is méretgazdaságossági problémákkal küszködnek. Se elég pénze, se elég eszköze, se elég humánerőforrása nincs. "Lehetünk akármilyen jó háziasszonyok, sokkarú Shiva istennők, nem tudunk mindent elvégezni" - szögezte le Soltész Anikó, s saját példáját mesélte el, hogy milyen tökélyre lehet fejleszteni a hatékony időgazdálkodást - főzés közben telefonálás, miközben megy a mosógép, s a porszívózás vagy mosogatás végére fejben megvan a kutatási terv vázlata -, csakhogy ez hosszútávon nagyon fárasztó. Mi lehet a megoldás?

"Össze kell tennünk, amink van, magyarul: kötelező kooperálni!" - mondta Soltész Anikó. "A változás egyéni döntések sorozata. Az életünk túl sokszor arról szól, hogy rosszul döntünk. Egyszer úgy döntünk, hogy egyedül csinálunk valamit végig, kicsit veszítünk közben. Aztán megismételjük ezt, és harmadszor is rosszul döntünk. Tápláljuk a szürke gazdaságot és azt gondoljuk, ne lásson bele senki, és nehogy ellopják az ötletemet! Ezek rendszeresen előforduló feltételezések vállalkozónők körében. Ahonnan én származom, ott létezett egy mondás miszerint két lyukas gatyából ritkán lehet egy jó túrós zacskót készíteni. Nem biztos, hogy két szegénységből gazdagság lesz, de ha megoszthatjuk a gondot, akkor csökken, ha pedig az örömöt osztjuk meg, akkor az sokszorozódik. Az örömökből úgyis a kelleténél kevesebb van."

A 350 Vas megyei vállalkozó nő körében végzett vizsgálat is azt mutatta, hogy az együttműködés elengedhetetlenül fontos a továbblépéshez. A vállalkozók 33%-a nő országos szinten, Vas megyében ez az arány 34%. A férfiak inkább Kft-ket, Rt-ket működtetnek, a nők egyéni vállalkozók, vagy Bt-t alapítanak. A férfiak Vas megyében inkább községekben vállalkoznak, míg a nők inkább városokban. Ez utóbbinak többek között az is az oka, hogy a városok jobban ellátottak gyermekintézményekkel.

A férfi vállalkozók árbevétele magasabb, mint a női vállalkozóké - ez a hipotézis teljesen igazolódott a kutatás során. A Vas megyei vállalkozónőkről kiderült, hogy többségük magasan kvalifikált kényszervállalkozók, de többen azért kezdtek vállalkozásba, mert találtak egy kicsi piaci rést, ahol komolyan megvetették a lábukat. Azok jutottak előrébb, akik motíváltan, hittel vitték a vállalkozásukat, és távol állt tőle a szokásos magyar siránkozás, panaszkodás - a megoldáscentrikusság a problémákban való dagonyázás helyett szintén fontos attitűd a sikeres vállalkozás működtetéséhez. Szinte alapfeltétel.

A vállalkozónők körében nagyon magas a válások aránya - ez konfliktusmenedzselési probléma is. "A családi és a vállalkozási problémák összeegyeztetése művészet" mondta Soltész Anikó, s hozzá tette: külön tréninget fejleszettek ki a családi vállalkozásokban tevékenykedő nők és férfiak számára, hogy a vállalkozói lét problémái ne éreztessék hatásukat a házaspár életében. A vállalkozások és a családok integritását nehéz a hétköznapokban megőrizni. Ugyanakkor a gyerekekre is hat, amit látnak, és lehet, hogy pont azért nem akarnak vállalkozással foglalkozni, mert túlterhelt szüleik példáját látják.

Soltész Anikó felhívta a figyelmet az egészséges életmódra, a hasznos kikapcsolódás fontosságára, de arra is, hogy a családi vállalkozásoknál a nőknek nagyon fontos tisztázniuk a vagyonjogi kérdéseket - saját érdekükben. A logikai menet, amit végig kell vinni: kockázatok - feltételek - javasolt megoldások. Ezt minden vállalkozónőnek érdemes mérlegelnie.

Ünnapnapnak számít a Seed életében, de számára is személyes öröm, amikor 15 év után azt tapasztalják, hogy egy pici mikrovállalkozás mennyit nőtt, vagy megmaradt ugyan kicsinek, mégis bővül, új profillal gazdagodott, átalakult netán. "Óvatosan, de nyomulni kell" - ajánlotta Soltész Anikó, s megemlítette sokszor különösen érdemes figyelni az anyósokra, akik gyakran rendkívül jó HR-esnek bizonyulnak ("Nem megmondtam neked lányom, hogy ne kössél vele üzletet, piál"). Az emberismeret nagyon jól kamatozik a beszállítói kérdéseknél - mondta, s javasolta, a cégbíróságnál nézzék meg adott esetekben a mérlegadatokat. Sajnálatosnak tartotta, hogy a vállalkozó nők mennyire nem vesznek igénybe segítséget - 15 éve azt tapasztalja, hogy a nők piackutatás nélkül indítják el a vállalkozásukat, a vak ló bátorságával vágnak bele. Ügyvéd, könyvelő, a másik vállalkozó - ez a sorrend a tekintetben, hogy kiket kérdeznek meg a vállalkozónők, kiknek a véleményére adnak. A tanácsadó intézmények sehol sincsenek megemlítve! Ez a tanácsadók számára is figyelmeztető jel lehet, hogy nem költenek eleget marketingre (ahogy egyébként a vállalkozó nők sem). A vállalkozási ismeretek nem hosszasan megszerzett információkon alapulnak, s más vállalkozók tanácsait tartják hitelesnek a vállalkozó nők.

A legsikeresebb projektek az utóbbi időben azok, amikor vállalkozó nők vállvetve leülnek egymással, hárman-négyen-öten, és vállalkozónői hálózatot szerveznek. Elmondják egymásnak a sikeres vállalkozás titkát, eszmét cserélnek arról, mit és hogyan kellett volna csinálni, s ez felér egy tréninggel. A vállalkozó nőknél a kapcsolati tőke erőssége majdhogynem fontosabb, mint a piacé, és ez megint csak kooperációs kérdés, készség - hangsúlyozta Soltész Anikó. Felhívta a figyelmet arra, hogy pénzügyek esetében a vállalkozási számlán ne legyen lekötetlen pénz! Erre a bankok nem hívják fel az ügyfeleik figyelmét - a bankközi piacokon ezekkel az összegekkel operálnak ugyanis. Érdemes azt is megtudni, mibe célszerű befektetni.

Túl kell lépni az alapvető pesszimista beállítottságon, fontos önismeretet tanulni, építeni a női kitartásra, rugalmasságra. A férfi vállalkozók határozottabbak, büszkébbek eredményeikre - ezt a nők eltanulhatják tőlük, jogosan lehetne nagyobb önbizalmuk. A vállalkozó nők még építhetnek arra is, hogy jól kommunikálnak - fontos volna, hogy saját magukat jobban megbecsüljék.

Cikkkategóriák: 
A tartalom érvényessége: 
2006/03/08, sze - 11:15 - 2006/04/08, szo - 11:15